Nieuwe telefooncentrales voor de Hulpcentra 112/100

Noodcentrale 112
Procedures
Sinds 8 december 2015 nemen de operatoren in drie Hulpcentra 112/100 hun noodoproepen aan via twee nieuwe telefooncentrales van AEG in datacenters van Proximus in Evere en Mechelen. Zij werken vanaf nu ook met nieuwe en grotere (23 inch) schermen en met een nog gebruiksvriendelijkere schermlay-out.

Het moderniseren van de provinciale Hulpcentra 112/100 is een eerste stap in een actieplan van de FOD Binnenlandse Zaken om te evolueren naar één gemeenschappelijke databank voor de Hulpcentra 112/100 die toelaat om nog efficiënter informatie te delen.

Roger Cornelis, projectmanager bij de Directie 112, somt verschillende voordelen op:
Vóór de modernisering werken de Hulpcentra 112/100 als het ware op een eiland met eigen telefooncentrales en eigen databanken. Dankzij de nieuwe telefooncentrales en toekomstige databanken zullen de Hulpcentra 112/100 op termijn op één netwerk werken en wordt de locatie waar de oproepen behandeld worden veel minder belangrijk.
De nieuwe telefooncentrales laten bijvoorbeeld toe om, in uitzonderlijke omstandigheden zoals stormweer, een deel van de oproepen in een andere provincie te laten behandelen. Zo zal je als beller minder lang moeten wachten. Het wordt zelfs mogelijk om noodoproepen buiten een Hulpcentrum 112/100 te behandelen als dit door omstandigheden ontruimd zou moeten worden. Bijkomend voordeel is dat alle oproepen tussen de noodoproepcentrales en hulpdiensten die zich aansluiten op het netwerk, volledig gratis zijn.

De overschakeling naar nieuwe telefooncentrales gebeurt enkel in de Hulpcentra 112/100 die met AEG/CityGIS-dispatchtechnologie werken. Antwerpen was op 8 december aan de beurt. Op 2 juni en 6 oktober schakelden respectievelijk het Hulpcentrum 112/100 Luxemburg en Limburg al probleemloos over. Luik en Bergen, de twee hulpcentra die momenteel nog met lokale telefooncentrales werken, zullen in de komende maanden eveneens naar de telefooncentrales overschakelen.

Elke overgang naar de nieuwe technologie is maandenlang voorbereid door de medewerkers van de Hulpcentra 112/100 en de Directie 112 van de FOD Binnenlandse Zaken, de Dienst Dringende Geneeskundige Hulpverlening van de FOD Volksgezondheid en het personeel van de technologieleveranciers AEG, CityGIS en Proximus. In elk Hulpcentrum 112/100 worden onder andere nieuwe glasvezelverbindingen gelegd, worden de schermen en de lay-out verbeterd en worden alle operatoren opgeleid om deze te gebruiken.